piątek, 7 września 2012

Początki Vana w Europie

Wielozadaniowe samochody z nadwoziem typu van mają swoją długą tradycję i szerokie zastosowanie. W zależności od typu, potrafią przewozić nie tylko ludzi, ale i ładunki. Prekursorem tego motoryzacyjnego trendu jest niewątpliwie koncern Renault, wraz ze swoim modelem Espace.

Pomysł na duże rodzinne auto opracował w 1970 roku brytyjski projektant motoryzacyjny Fergus Pollock, a czternaście lat później w 1984 roku francuski koncern ruszył z produkcją pierwszego w Europie osobowego vana o nazwie Renault Espace.

Początki nowej marki nie były łatwe, i dość dużo czasu upłynęło, zanim zdobyła ona należytą popularność. W pierwszych latach produkcji Renault Espace nie miał godnego konkurenta wśród innych europejskich marek, a jedynym vanem, który mógł konkurować z "nowym dzieckiem" francuskiego koncernu był produkowany za oceanem Chrysler Voyager. Stan ten utrzymał się do lat 90-tych, kiedy to rynek został wręcz zasypany konkurencyjnymi modelami rodzinnych aut.

Do walki o prymat w kategorii vanów stanęły kolejne europejskie marki takie jak: Citroen, Peugeot, Fiat, Volkswagen, czy Seat, oraz amerykański Ford. W sprzedaży pojawiły się Citroen Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse, Lancia Zeta, a także Ford Galaxy, Volkswagen Sharan i Seat Alhambra. W kolejnych latach swój model rozwijało także Renault, w rezultacie czego w latach 1991-1996 zaczęto produkować drugą generację rodzinnych vanów nazwaną Renault Espace II. Trzecia generacja przypadała na okres 1996-2002, a od 2003 roku do chwili obecnej dostępna jest już czwarta generacja z "rodziny" Espace.

Najnowszy model jest bardzo praktyczny, przestronny i charakteryzuje go smukły kształt podkreślający silną osobowość auta. Wnętrze jest wygodne i jasne dzięki zastosowaniu szklanego panoramicznego dachu. Pięć tylnych siedzeń można w łatwy sposób zdemontować, uzyskując tym samym przestrzeń do przewożenia towarów. Moc silnika w zależności od wersji waha się między 88 a 245 KM, a sama jednostka napędowa jest solidna i nie uchodzi za "paliwożerną". Cena nowego egzemplarza Renault Espace IV oscyluje między 134, a 176 tysięcy złotych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz